dynamiczna wymiana oleju

Dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów

Automatyczna skrzynia biegów to marzenie niejednego kierowcy. Dzięki niej jazda samochodem nabiera zupełnie innego wyrazu. Nie tylko staje się przyjemniejsza, lecz także spokojniejsza i oczywiście po prostu znacznie bardziej wygodna. Jak się jednak okazuje, każdy posiadacz automatu musi wiedzieć, że należy się z nim odpowiednio obchodzić. Podstawową sprawą, o której trzeba wiedzieć, jest regularne wymienianie oleju w przekładni. A najlepiej przy pomocy metody dynamicznej.

Dlaczego warto wymieniać olej w automatycznej skrzyni biegów?

Zanim jednak przejdzie się do tego, z jakiego powodu dynamiczna wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów jest tak ważna, najpierw trzeba zdać sobie sprawę z innej kwestii, czyli dlaczego w ogóle należy wymieniać olej w przekładni? Czemu ma to służyć?

Być może nie każdy o tym wie, ale skrzynia biegów do swojej pracy wymaga odpowiedniego smarowania. Liczne metalowe elementy ocierają się o siebie, dotykają się, a tym samym mogą się zużywać. Smarowanie powoduje, że praca całego układu jest gładka, bezproblemowa i bezpieczna. Co niezwykle ważne, podczas takiej pracy z metalowych elementów dostają się do oleju opiłki, które z biegiem czasu zanieczyszczają cały olej. Wymaga to jego regularnego wymieniania, ponieważ tym samym traci on swoje właściwości i może stanowić zagrożenie dla skrzyni biegów.

Z jakiego powodu zwykła wymiana oleju nie jest wystarczająca?

Jak wygląda wymiana oleju w przypadku klasycznej metody? Z pewnością każdy posiadacz auta widział to niejednokrotnie, ponieważ cały proces polega na odkręceniu specjalnego korka, co powoduje wyciekanie przez niego oleju. W chwili, gdy cały olej zostanie usunięty, wtedy korek jest zakręcany i od góry dolewany jest nowy.
W teorii wszystko wygląda dobrze, tylko jest w tym wypadku jeden ważny szczegół — nie cały olej tą metodą da się usunąć. Jak się szacuje, nawet połowa oleju nadal pozostanie w układzie, ponieważ nie da się jej usunąć z różnych jego części w ten sposób. Wymiana oleju w klasyczny sposób powoduje więc, że ogromna część oleju nie zostaje wymieniona, więc oczywiście będzie stanowiła zagrożenie dla skrzyni.

Jakie są wady i zalety dynamicznej wymiany oleju?

Na czym więc polega dynamiczna wymiana oleju? Pod korek spustowy podłączona zostaje specjalna maszyna, która pod ciśnieniem przepuszcza przez cały układ nowy olej. Wypłukuje z niego ten stary, co sprawia, że układ jest w pełni opróżniony. Co bardzo ważne, taka metoda powoduje jednocześnie to, że układ zostaje oczyszczony z różnego rodzaju zabrudzeń, które w innym wypadku nadal tkwiłyby w aucie.

Czy są jakieś wady takiego rozwiązania?

Oczywiście tak, a najważniejszą z nich jest wyższa cena, która wynika z konieczności zastosowania specjalnej maszyny, a także ze zużycia większej ilości oleju, który służył oczywiście do przepłukania układu.

Pomimo jednak tych wad jest to metoda zdecydowanie polecana, ponieważ za nieco większą kwotę otrzymuje się nie tylko oczyszczony układ, lecz co najważniejsze praktycznie w całości wymieniony olej w skrzyni, co oczywiście zapewnia jej idealne warunki do pracy i znacznie zmniejsza ryzyko awarii.

Trudno o dobry warsztat, który przeprowadzi dynamiczną wymianę oleju, ale sprawdź opinie dynamicznej wymiany https://autoservice-grabowiecki.pl/oferta/dynamiczna-wymiana-oleju-w-automatycznej-skrzyni-biegow/ w warsztacie Autoservice Grabowiecki.

Poza bezpośrednimi skutkami wojny, w 2022 roku rynek motoryzacyjny w Polsce może być pod wpływem wielu czynników, między innymi rosnącej inflacji, problemów podażowych czy zmian podatkowych. Ponadto branże czekają znaczne podwyżki cen samochodów i stabilizacja sprzedaży, pojawienie się nowych produktów na rynku finansowania pojazdów i spadek udziału klasycznego leasingu, a także wzrost rynku elektryków.

Wciąż utrzymują się także problemy w dostawie mikroprocesorów, dostępności magnezu, czy też zaburzeń w łańcuchu dostaw, które w ubiegłych latach przyczyniły się do utrudnień w dostępności aut.

Podwyżki cen spowodowane są przede wszystkim ograniczeniami w produkcji samochodów na całym świecie – efekt będzie jeszcze większy po zamknięciu fabryk zlokalizowanych na terenie Rosji. W Europie dodatkowym czynnikiem stymulującym wzrost cen są zaostrzające się normy emisyjne nałożone przez UE, jak również wymogi dotyczące obowiązkowego wyposażenia pojazdów w automatyczne systemy bezpieczeństwa.

Nad Wisłą znajdują się liczne zakłady produkcyjne takich marek jak Inter Cars, Toyota Motor Poland czy Mercedes-Benz. Volkswagen Poznań wyprodukował od stycznia 2022 roku już 40 881 samochodów. W 2016 roku Mercedes-Benz zdecydował się wybrać Jawor w województwie dolnośląskim na lokalizację zakładu produkcyjnego o wartości 500 milionów euro. Na Dolnym Śląsku, w Kobierzycach, znajduje się największa w Europie fabryka baterii litowo-jonowych, które są niezbędne do produkcji pojazdów elektrycznych. Rozwijane są tam samoobsługowe linie produkcyjne wykorzystujące sztuczną inteligencję. Ponadto, szwedzki producent baterii do e-pojazdów, Northvolt, poinformował w lutym 2021 o budowie fabryki w Gdańsku. Koniec pierwszego etapu inwestycji o łącznej wartości 200 milionów dolarów zaplanowano na przełom 2022 i 2023 roku. 

Inwestorzy z branży motoryzacyjnej w Polsce mogą korzystać z preferencyjnych przepisów podatkowych i dotacji, które są różnymi formami pomocy publicznej. Wśród środków wspierających znajdują się zwolnienia z podatku dochodowego dla inwestycji oraz podatku od nieruchomości w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, a także pomoc oferowana w ramach programów współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej, które mają wspierać prace badawczo-rozwojowe. 

Co – oprócz aspektu wysokich kwalifikacji i dostępności pracowników - czyni Polskę wyjątkową dla branży motoryzacyjnej?

  • Dostępność Transportowa – Zrealizowane (3 249 km) oraz planowane (4 400 km) w najbliższych latach inwestycje w rozwój autostrad i dróg ekspresowych przełożą się wkrótce na 5. pozycję Polski w Europie pod względem długości sieci dróg najwyższej kategorii (wyprzedzając Wielką Brytanię). Także znaczące inwestycje w rozwój terminali portowych, szczególnie kontenerowych - pozwoliło na pozyskanie przez polskie porty regularnych połączeń obsługiwanych przez największe statki z Azją i resztą Europy. De facto, polskie porty stają się bramą dla transportu morskiego dla krajów regionu.
  • Możliwości Kooperacyjne – Obecność ponad 660 firm poddostawczych z certyfikatem IATF 16949:2016, jak również cztery fabryki pojazdów samochodowych (2 x VW Pojazdy Użytkowe, FCA oraz Grupa PSA z fabryką Opla), 6 fabryk autobusów (Solaris, MAN, Scania, Volvo, Autosan, URSUS/AMZ) oraz jedna fabryka pojazdów ciężarowych MAN stanowią o szansach współuczestniczenia w tworzeniu wartości dodanej tego sektora. Specjalnością Polski jest produkcja silników samochodowych czego przykładem są fabryki Volkswagena, Toyoty (dwa zakłady), FCA, Opla oraz obecnie budowany zakład Daimlera. Nie bez znaczenia pozostaje również geograficzna bliskość  pozostałych krajów regionu Europy Centralnej o rozwiniętym sektorze motoryzacyjnym,
  • E-Mobilność – Oficjalnym priorytetem dla kraju jest rozwój elektromobilności. Specjalne programy ulg oraz dofinansowania dla producentów (program E-bus), jak również wspierające rozwój infrastruktury na rzecz e-mobilności stworzą dodatkowe szanse biznesowe. Szacowana łączna wartość programów związanych z tym zagadnieniem może wynieść w okresie najbliższych dziesięciu lat nawet 19,4 mld PLN.
  • Efektywność Finansowa – Atrakcyjny system zachęt inwestycyjnych obejmujący bezpośrednie wsparcie gotówkowe oraz zwolnienia podatkowe to jeden z elementów mających wpływ na wyniki finansowe. Niemniej ważna jest także organizacja pracy oraz pozostałe koszty operacyjne, które w Polsce pozostają na konkurencyjnym poziomie. Przykładowo, w zakresie obciążeń z tytułu ubezpieczeń społecznych procentowa wielkość narzutu na wynagrodzenia brutto płatna przez pracodawcę osiąga w Polsce drugi najniższy poziom wśród krajów regionu.
  • Działalność B+R – Dojrzały ekosystem współpracy z uczelniami oraz wysoka jakość kształcenia stwarzają solidne podwaliny pod rozwój działalności badawczo-rozwojowej. Centra B+R takich firm jak ZF TRW, Delphi, Wabco, Faurecia, Nexteer, Tenneco, Eaton, Valeo, Mahle, GKN Driveline są tego dobrym przykładem.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *